Luin Aamulehdestä syntymästään asti tuntemani kollegan Jennin haastattelun (olemme tunteneet vauvasta asti, emme silti ole kollegoita olleet niin kauan, vanhempamme olivat tuolloin 🙂 ). Jenni ajattelee asioista hyvin samalla tavalla kuin minä. Ja on yhtä halukas pitämään Tampereen keskustan kivijalkaliikkeet elinvoimaisina kuin minä Säkylän. Siksi tämä artikkeli sopii jaettavaksi tähän, koska asiat ovat samalla tavalla joka puolella. Ihmiset ovat samanlaisia maalla ja kaupungissa.

Pääset lukemaan jutun tästä: Kivijalkaliike Tampereen keskustassa: mikä on totta, mikä kuvittelua? – Yrittäjä kertoo

Suosittelen lämpimästi lukemaan jutun, mutta kerron kuitenkin alla vastaavia asioita, joita itse koen tiskin takana ja miten itse ajattelen.

Meillä on olemassa verkkokauppa ja sen perustamisen myötä olen huomannut miten isoa osaa se näyttelee näyteikkunana meidän kivijalkaan. Todella paljon tulee asiakkaita sanoen, että meidän nettikaupassa oli tuote jonka haluaisivat nähdä ja mahdollisesti ostaa. On siis hyvä, että olemme tehneet verkkokaupan. Toisaalta, sillä on myös varjopuoli kaupankäyntiin. Ja se on se, että verkkokaupassa meillä on tuhatkunta artikkelia, kun taas liikkeessä on vähintään kaksinkertainen, ellei isompikin määrä tuotteita. Joten miten monta asiakasta jää tulematta siksi ettei löytänyt haluamaansa tuotetta verkkokaupasta? Kun se varmasti löytyisi tiskistä tai ainakin voisimme sen hänelle hankkia.

Onneksi verkkokaupan kautta myydään vähemmän mitä liikkeestämme. On paljon asiakkaita, jotka haluavat nähdä tuotteen luonnossa ennen ostopäätöstä. Ja on paljon asiakkaita jotka arvostavat sitä, että on kasvotusten myyjän kanssa pohtimassa vaihtoehtoja ja saamassa ideoita joita ei välttämättä ole itselle tullut mieleen. Korona-aika ei siis tehnyt sitä mitä pelättiin. Eli verkkokauppojen myynnin luultiin räjähtävän ja kivijalkojen kuolevan. Minusta kävi jopa vähän päinvastoin, alettiin arvostaa enemmän henkilökohtaista palvelua ja kasvotusten tapaamisia.

Mutta takaisin alkuperäiseen aiheeseeni. Välillä tuntuu, että asiakkailta puuttuu ”rohkeus” astua ovesta sisään tietämättä mitä tulevat hakemaan. Meille on jopa tullut asiakkaita, jotka pyytävät anteeksi oviaukolla, kun eivät aio ostaa vaan haluavat vain katsella mitä myymälämme pitää sisällään 🙂 Kaikille tietenkin sanomme, että meille saa aina tulla eikä tarvitse ostaa mitään.

Jenni kiteyttää omat ajatukseni hyvin: ”Monet ajattelevat, että kivijalkaliikkeestä ei voi poistua ostamatta. Totta kai voi. Me esittelemme valikoimaamme ja etsimme sopivaa ratkaisua asiakkaan tarpeisiin, mutta hankintaa ei tarvitse tehdä heti. Asiakas voi harkita rauhassa kotona. Odotamme myymälöissämme, että hän palaa hyvän palvelukokemuksen jälkeen uudestaan asioimaan”.

Kivijalkaliikkeessä asioidessasi saat asiantuntevaa palvelua, tietoa tuotteista, tarinoita tuotteiden takaa, elämyksiä ja mahdollisesti luomme yhdessä uutta tarinaa tuleville polville. Näitä mitään et taida saada tilatessasi tuotteita netistä? Et myöskään saa tilaamalla tuotetta yhtä nopeasti kuin ostaessasi sen myymälästä. Katsomme yhdessä sormusten oikeat koot, lyhennämme rannekkeet saman tien oikean pituisiksi ja joskus ehdimme kaivertaa tuotteet odottaessa. Ja kaikki kuuluu siihen samaan kauppaan. Et maksa enempää, et joudu odottamaan taas kerran.

Astu siis rohkeasti sisään. Tutustu rauhassa ja jos et löydä mitä haluat, niin saat lähteä ostamatta pois. Ehkä saat ideoita johonkin toiseen tilanteeseen ja palaat myöhemmin. Meiltä voi myös kysyä onnistuuko saada jotain tuotetta tilattua. Tilaamme mielellämme sellaisia tuotteita, joita meidän tavarantoimittajamme myyvät. Ota vastaan halumme palvella, jotta sinun ei tarvitse lähteä muualle tai tilata netistä. Koska pienestä kivijalasta voit saada paljon enemmän mitä suurista verkkokaupoista. Ja kuitenkin vain sen verran mitä itse haluat, siis tervetuloa!