Asiakaspalvelu
Asiakas A tarvitsee joululahjan. Hän ajaa auton liikkeen eteen parkkipaikalle, avaa ulko-oven, myyjä tervehtii hymyillen. Asiakas kysyy myyjältä, löytyykö teiltä Kalevala Korun Elämän roihu -riipusta. Myyjä kävelee vitriinille, avaa oven lukosta ja ottaa korun esille. -Tässä, onko tämä sellainen jota tarkoitit? -Kyllä, laitetaan pakettiin, kiitos. Saatetaan valita vielä joku muukin lahja. Jutellaan paketin teon ajan ja maksun jälkeen toivotellaan hyvät joulut.
Asiakas B istuu tietokoneella selaten Googlea. Kirjoittaa hakusanan Kalevala Koru Elämän Roihu. Löytää linkin verkkokaupan sivulle, kiinnittää mahdollisesti huomiota hyvin kirjoitettuun kuvaukseen ja päättää klikata kauppaan. Sivut ovat kivan näköiset, hinta ok ja kaiken lisäksi toimituksen saa ilmaiseksi tämän hintaisessa tuotteessa. Tilaa tuotteen. Saa ilmoituksen paketin lähtemisestä parin tunnin päästä. Ja paketti on jo seuraavana päivänä Postissa. Paketissa kauppiaan henkilökohtaisesti kirjoittama kortti Joulun toivotuksin.
Nämä ovat ihan normaalia arkipäivää. Näin ne asiakaspalvelu tapahtuu. Yleensä.
Sitten on Asiakas C. Hän istuu illalla kotona sohvalla kännykkä kädessään. Päättää laittaa viestin liikkeen Facebook-sivujen kautta. Kysyy löytyykö Duudsonit-riipusta. Hätkähtää, kun viestiin vastataan heti. ”Hei, löytyy kyllä. Laitanko aamulla sivuun?” Laitellaan siinä viestejä. Tulee lisäkysymyksiä, löytyykö omalle miehelle sitä ja sitä, entä parille nuorenmiehen alulle. Kauppias yrittää parhaansa miettiä ratkaisuja ja ehdottaa vaihtoehtoja. Asiakas hyväksyy ne. Vielä tulee mieleen, olisiko jotain metsästäjälle sopivaa. Kauppias lupaa laittaa aamulla kuvia eri vaihtoehdoista. Toivotellaan hyvät yöt ja aamulla jatkuu.
Kauppias räpsii kännykällään kuvia aamulla, lähettää ne viestillä ja asiakas hyväksyy niistä yhden. Paketit ovat valmiina iltapäivään mennessä. Paketeissa päällä pienet laput, joista on tunnistettavissa mikä on kenenkin paketti. Asiakas saa sitten itse vielä kirjoittaa nimet pakettikortteihin, jotka on liikkeessä paketeihin kiinnitetty.
Asiakas saapuu noutamaan ostokset, ruusun ja halauksen kera. Hän on todella tyytyväinen. Lupaa kirjoittaa ensi jouluksi lapulle vain kohderyhmät lahjoille ja kauppias saa vapauden valita oikeat lahjat, niin hyvin asiakkaan mielestä asiat pelasi. Suoritetaan maksutapahtuma ja toivotellaan hyvät joulut.
Asiakas saa itsekin jotain (sen on muuten saanut myös Asiakas A), joululahjan liikkeeltä. Joka on tänä vuonna liikkeen ostama kahvi ja pulla -lippu paikalliseen kahvilaan. Se on osoittautunut pidetyksi lahjaksi, vaikka ovat olleet ne aiempien vuosien kynttilänsytyttimet tai kauppakassitkin.
On ilo, kun saa asiakkaan palveltua noin hyvin. Kun asiakas on niin tyytyväinen, että tuo ruusun kera halauksen kiitokseksi. Silloin tietää, että tekee työnsä oikein. Että antaa itsestään niin paljon kuin pystyy. Ja silti, olkoon se myös Asiakas A tai Asiakas B, haluaa välittää sen saman tunteen heillekin. Olkoonkin se asiakaspalvelu, johon kuuluu hymy sen lisäksi, että tuote löytyy tiskistä (ja jos ei löydy, se hommataan mahdollisuuksien mukaan mitä pikimmin). Tai käsin kirjoitettu kortti nopeasti toimitetun verkkokaupan paketin mukana.
Henkilökohtainen asiakaspalvelu, olen sitä mieltä, että se kääntyy vielä jossain vaiheessa eduksi, kun vastassa on isojen verkkokauppojen kasvoton toiminta. Ihmiset alkavat haluta enemmän palvelua, enemmän tunnetta ja henkilökohtaista kosketusta kaupankäyntiin. Tähän luottaen, me jatkamme mahdollisimman hyvää palvelua. Toivottaen ihan jokaisen asiakasryhmän asiakkaat sydämellisesti tervetulleiksi! TERVETULOA!
P.S. Lahjaideoita esimerkiksi täältä
Kommentoi